.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
واکنش مهم صالحی:مرگ يك‌بار شيون هم يك‌بار

رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان درباره ارسال نامه به دبيركل‌ سازمان ملل درباره اسناد ايران از حمايت آمريكا از تروريسم اظهار كرد: در نامه به بان‌ كي مون اعتراض‌مان نسبت به توطئه‌هاي آمريكا كه مستند نيز هست را اعلام كرده‌ايم و در زمان محاكمه و دادگاه، اسناد را مطرح مي‌كنيم.

به گزارش ايسنا علي‌اكبر صالحي ـ وزير امور خارجه كشورمان ـ كه ظهر شنبه در نشست مطبوعاتي مشترك با وزير خارجه بروندي سخن مي‌گفت افزود: در حال حاضر محتواي اسناد را مي‌توانيم اعلام كنيم اما خود اسناد را در دادگاه به عنوان سند مطرح خواهيم كرد.

او هم‌چنين در ارتباط با اخبار منتشر شده در مورد گزارش آينده آژانس در مورد فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران گفت: ‌مدتي است جنجال تبليغاتي به راه افتاده است كه قرار است آژانس مستنداتي در گزارشات آينده خود منتشر كند كه از ديد آژانس بيانگر فعاليت‌هاي موشكي ايران است. قبلا هم اين موضوع مطرح بوده است و مستندات اين چنيني را به گونه‌اي عنوان كرده بودند. جمهوري اسلامي ايران پاسخ لازم را داد و در 117 صفحه به مطالعات ادعايي پاسخ داد. معتقدم اين مستندات بدون اصالت است، اما اگر اصرار دارند آن را منتشر كنند مرگ يك‌بار شيون يك‌بار.

صالحي ادامه داد: ما در اين‌باره مشكلي نداريم. ما بارها اعلام كرده‌ايم مستندات آن‌ها مستنداتي بي‌پايه و اساس است؛ مثلا برخي مي‌توانند پول جعل كنند اما به هر حال جعلي است؛ مستندات نيز اين گونه است. مانند يك فيلم سينمايي است. فيلم داستاني را ارائه مي‌دهد و كسي كه آن را مي‌بيند تناقضي در آن فيلم نمي‌بيند اما بايد در نظر داشت به هر حال اين يك فيلم است و پس از دو ساعت پايان مي‌يابد و امري خيالي است. ما به مستندات اين گونه نيز عادت داريم. قبلا نيز آمريكا سندي به اين شكل به عنوان فضاحت نيجر مطرح كرده بود كه وزير وقت امور خارجه آمريكا در سازمان ملل و شوراي امنيت سازمان ملل اين سند را ارائه كرد و گفت در اين مكان امضاي نخست‌وزير نيجر وجود دارد و سند تمام شكل و شمايل يك سند را داشت. حتي امضاي نخست‌وزير نيجر را نيز ظاهرا داشت به همين بهانه آن‌ها به عراق حمله كردند و پس از كشتن ده‌ها هزار نفر مردم بيگانه مكشوف شد كه اين سند جعلي بوده است و وزير وقت خارجه آمريكا عذرخواهي كرد اما چه فايده.

وي گفت: پس از اين كه اين همه انسان‌هاي بي‌گناه به مسلخ رفتند، عذرخواهي چه تاثيري دارد.

وزير خارجه كشورمان تصريح كرد: از اين به بعد نيز آن‌ها هم‌چنان اسنادي منتشر خواهند كرد و يا خواهند گفت مي‌خواهيم منتشر كنيم.

او تاكيد كرد: اگر واقعا آژانس بين‌المللي انرژي اتمي آژانسي بي‌طرف است بايد برنامه‌هاي خود را به صورت حرفه‌يي پيش ببرد. نبايد تحت فشار ديگران كار انجام دهد آن زمان كه من در آژانس به عنوان نماينده دائم ايران فعاليت مي‌كردم مواردي از جانب كشورهاي ديگر مانند كره‌جنوبي بود كه ثابت شده بود حتي تا 70 درصد غني‌سازي انجام داده بودند و به صورت كاملا محرمانه بدون اين كه چارچوب پادمان آژانس را رعايت كرده باشند، اما به هر حال به خاطر مسائل سياسي و به صورت فوري اين پرونده را بستند.

وي گفت: نيست كشوري كه در دنيا وجدان آگاه و بيداري داشته باشد و نداند فشاري كه به ايران مي‌آيد با وجود همه همكاري‌هايي كه با آژانس در طول 10 سال گذشته داشتيم، فشار سياسي است. موضوع هسته‌يي ايران موضوع تكنيكي و يا حقوقي نيست بلكه كاملا سياسي است. زيرا اگر تكنيكي و حقوقي بود تمام جوانب امر روشن است.

صالحي گفت: بازرسان مقيم در ايران وجود دارند كه مي‌توانند به صورت سرزده به تاسيسات هسته‌يي ايران سر بزنند. خودشان اعلام كرده‌اند هيچ كشوري مانند ايران تا كنون با آژانس همراهي و همكاري نكرده است. اين‌ها مواردي است كه خودشان اعلام كرده‌اند؛ چگونه شد زمان البرادعي خود آژانس در گزارشش اعلام مي‌كرد ما از اصالت اين اسناد مطئمن نيستيم. اين عين عبارتي است كه آن زمان مي‌نوشتند اما يكباره پس از تغيير مديركل گويي آژانس تغيير رويه سياسي داده است ضمن اين كه اين عبارت را برداشته‌اند مدعي هستند كه مي‌خواهند اسنادي را نيز منتشر كنند. خوب منتشر كنيد ما كه حقايق را مي‌دانيم. حقايق را منتشر كنند تا ببينند چه اتفاقي خواهد افتاد.

وزير امور خارجه كشورمان يادآور شد: آيا آن‌ها در آينده به عنوان آژانس تحت فشار برخي قدرت‌هاي خارجي زير سوال نخواهند رفت؟ درست در زماني كه غربي‌ها قطعنامه‌ حقوق بشر را عليه ايران به صورت ناجوانمردانه و بدون هيچ مبنايي مطرح مي‌كنند با فشاري كه به آژانس مي‌آورند خواسته‌اند جبهه ديگري را عليه ايران با عنوان فعاليت‌هاي غيرصلح‌آميز ايران باز كنند و جبهه سوم مضحك ديگري ايجاد كرده‌اند با عنوان اين كه ايران در تروريسم بين‌الملل حضور دارد و براي قتل يك سفير در واشنگتن برنامه‌ريزي مي‌كند. اين‌ها نياز به تحليل سياسي ندارد و حتي يك فرد با حداقل اطلاعات سياسي نيز به اين تحليل مي‌رسد كه هجمه غرب عليه ايران از سه جبهه هجمه‌اي است براي اين كه ايران را تحت فشار قرار دهند تا در مدار سياسي آن‌ها قرار گيرد.

صالحي تاكيد كرد: بارها اعلام كرده‌ايم اگر قرار بود در مدار سياسي آن‌ها قرار بگيريم ده‌ها سال پيش قرار مي‌گرفتيم. نياز نبود 30 سال هزينه بدهيم. ما به اصول سياسي بين‌المللي خود پايبند هستيم و آمادگي داريم هر هزينه‌اي كه نياز داشته باشد كه به آن اصول پايبند باشيم را پرداخت كنيم و يقينا دير يا زود حق نمايان خواهد شد و روسياهي بر كساني خواهد ماند كه اين اباطيل و ادعاهاي نادرست و بي‌پايه و اساس را سناريوسازي مي‌كنند و زمينه اين ادعاها را فراهم مي‌كنند.

او گفت: آن‌ها چون قدرت رسانه‌يي دارند ممكن است براي مدتي افكار عمومي خود را به سمت‌شان جلب كنند اما با پيشينه سويي كه دارند مردم متوجه مي‌شوند و افكار عمومي جهان و وجدان بيدار جهان در مي‌يابد كه كسي كه ديگران را متهم به تروريست مي‌كند خود ايجاد كننده تروريست بوده است. آن كه ديگران را متهم به استفاده از سلاح‌هاي كشتار جمعي مي‌كند و يا نيت استفاده از‌ آن‌ها را مي‌كند خود از سلاح كشتار جمعي در هيروشيما و ناكازاكي استفاده كرد. آن كس كه مدعي است ايران حقوق بشر را زيرپا گذاشته است خود داراي پرونده عريض و طويلي مانند گوانتانامو و ابوغريب است كه همين دو مورد صرف‌نظر از زندان‌هاي مخفي در اروپا و مسائل ديگر كافي است.

وزير امور خارجه كشورمان گفت: اين بسيار عجيب است كه كسي كه خود متهم است براي برون رفت از آن ديگران را متهم مي‌كند؛ "دزد مي‌گويد آي دزد".

رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان گفت: ما آن قدر صبور هستيم كه در اين مورد صبورانه عمل كنيم. كشور ايران كشوري نيست كه 20 سال يا 50 سال پيش ايجاد شده باشد. بسياري از كشورها همين چند دهه اخير ايجاد شده‌اند؛ ما ريشه در تاريخ داريم و مي‌دانيم چگونه اين مسائل را مديريت كنيم. با صبر و حوصله و هوشمندي از اين مراحل عبور خواهيم كرد البته يقينا تلاش آن‌ها نيز اين خواهد بود كه از هر طريقي ما را تحت فشار قرار دهند اما ما با درايت و توكل به خداوند و پشتيباني ملت عزيزمان و وحدت و انسجام بار ديگر نشان خواهيم داد تلاش‌هاي متخاصم دشمن به سنگ خواهد خورد و با بن‌بست روبه‌رو خواهد شد.

وزير امور خارجه در ادامه در پاسخ به پرسشي درباره‌ي تهديدات اخير رژيم صهيونيستي عليه ايران و اظهارات شيمون پرز گفت: اين اظهارات شايسته‌ي پاسخ نيست. ما آن‌قدر از اين صحبت‌ها شنيده‌ايم كه ضرورتي ندارد هر بار فرصتي را براي پاسخ دادن به اين صحبت‌هاي بي‌پايه و بي‌منطق برخي از سران رژيم‌هاي نامشروع متخاصم بگذاريم.

او هم‌چنين درباره‌ي دستاوردهاي سفرش به ليبي نيز با بيان اين‌كه اين سفر دستاوردهاي بسيار ارزشمندي داشت، اظهار كرد: اين سفر به‌موقع انجام شد و درست حدود دو روز پس از اين‌كه ناتو اعلام كرده بود تمام فعاليت‌هايش را در ليبي متوقف كرده وارد ليبي شديم. اين موضوع هم‌زمان با تعيين دولت موقت در ليبي شده بود.

صالحي با بيان اين‌كه حامل پيام تبريك از سوي مقام معظم رهبري و رييس‌جمهور و ملت بزرگوار ايران به ملت دوست و عزيز ليبي و هم‌چنين مسوولان ليبي بوديم، خاطرنشان كرد: در جشن آن‌ها سهيم و شريك بوديم.

وزير امور خارجه با اشاره به مصاحبه‌ي مطبوعاتي مشتركش با مصطفي عبدالجليل ـ رييس شوراي انتقالي ليبي ـ گفت: رييس شوراي انتقالي ليبي گفت انقلابيون ليبي از همان ابتدا برخوردار از كمك‌هاي همه‌جانبه‌ي ايران بودند اما با توجه به شرايط ويژه‌اي كه در عرصه‌ي بين‌المللي است ضرورتي بر بيان اين مساعدت‌ها و كمك‌ها در آن زمان نبود.

رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان تصريح كرد: ما اين كمك‌ها را به اعتبار اعتقادات‌مان انجام داديم و افزود: روابط دوجانبه‌ي ايران و ليبي به صوررت كامل بررسي شد. از ما خواسته شد دو اقدام عاجل انجام دهيم كه از سوي ايران پذيرفته شد. يكي اين كه از تجارب ايران براي مين‌زدايي از برخي شهرهاي ليبي استفاده شود و با تجربه‌اي كه ايران دارد، پذيرفت هرچه زودتر گروهي متخصص در اين زمينه پس از عيد قربان به ليبي اعزام شود.

وي افزود: از ما درخواست شد با توجه به تجارب متراكمي كه در زمينه‌ي پروتزهاي مصنوعي داريم امكانات وسيعي را ايجاد كنيم. تعداد زيادي از برادران و خواهران عزيز ما در ليبي در درگيري‌هاي داخلي دچار نقص عضو شده‌اند كه ما خود را موظف مي‌دانيم كه با انتقال تجربيات‌مان هرچه زودتر به اين امور رسيدگي شود.

وزير امور خارجه اضافه كرد: 70 مجروح ليبيايي در حال حاضر در ايران هستند و قرار شد پذيراي تعداد بيش‌تري از مجروحان ليبيايي باشيم.

صالحي ادامه داد كه مسوولان ليبيايي از اين اقدام بهنگام جمهوري اسلامي ايران بسيار تشكر كردند و در عين حال گفت: در سفر به ليبي از بيمارستاني بازديد كرديم و وقتي پزشك مسوول بيمارستان صحبت مي‌كرد با احساسات و عواطف گفت بسياري به اين مركز آمدند اما متخصصان پزشكي كه ايران اعزام كرده بود در فاصله‌ي چند روز توانستند تعداد قابل توجهي از مصدومان را معالجه كنند كه غيرقابل باور بود. پزشكان ايراني با اخلاص و صداقت و با تمام وجود شبانه‌روز كار كردند؛ در صورتي كه ديگران اين‌گونه عمل نكرده بودند.

او هم‌چنين درباره‌ي مذاكراتش با مقامات ليبيايي براي پي‌گيري سرنوشت امام موسي صدر گفت: يكي از مسووليت‌هايي كه دولت موقت ليبي به عهده گرفته است پي‌گيري موضوع امام موسي صدر است. مطالب زيادي در آن‌جا مطرح شد. اطلاعات گاه متناقض و گاه غيردقيق است اما به هر حال اطلاعات جمع‌آوري شده است كه در حال حاضر زمان مناسبي براي ارايه‌ي اين اطلاعات نيست. تعدادي از مقامات پيشين ليبي دستگير شده‌اند كه در زندان‌ هستند. آن‌ها داراي اطلاعات لازم هستند. تعدادي از مسوولان پيشين ليبي نيز در كشورهاي ديگر متفرق شده‌اند. قرار شده است آن‌ها را از طريق پليس اينترپل بازگردانند تا بتوانند اطلاعات كافي را به دست آورند.

وزير امور خارجه ايران توضيح داد: آن‌چه كه مي‌توان در حال حاضر مطرح كرد اين است كه تمام ليبي آزاد شده است و درهاي تمام زندان‌ها باز شده است. زنداني در ليبي نيست كه به عنوان زندان مخفي تلقي شود. ليبيايي‌ها بيش از چندين هزار مفقودالاثر دارند. پس از اين‌كه اين زندان‌ها باز شد فكر مي‌كردند شايد بتوان اين مفقودان را در زندان‌ها پيدا كرد كه متاسفانه پيدا نشدند. بنابراين در حال حاضر به دنبال گورهاي دسته‌جمعي هستند كه متاسفانه تعداد زيادي از اين گورها در يكي دو هفته‌ي اخير پيدا شده است. از متخصصان كشور بوسني هرزگوين در اين‌باره استفاده مي‌كنند.

صالحي تاكيد كرد: موضوع امام موسي صدر به طور جدي هم از جانب ايران و هم از جانب لبنان و دولتمردان ليبي كه عهده‌دار مسووليت اداره‌ي اين كشور هستند پي‌گيري مي‌شود. اطلاعات متعدد زيادي وجود دارد اما بيان اين اطلاعات در حال حاضر چندان معنا ندارد تا اين‌كه به جمع‌بندي منسجمي برسيم كه مجموعه اطلاعات گوياي واقعيتي شود كه بتوانيم با يقين بيش‌تري صحبت كنيم.

به گزارش ايسنا، رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان در ابتداي اين نشست ضمن خيرمقدم به وزير خارجه‌ي بروندي گفت: بروندي 10 ميليون جمعيت داشته و در منطقه‌ي مهمي از آفريقا قرار دارد. روابط سياسي ما برقرار بوده است اما در كشورهاي‌مان سفارت نداشتيم. امروز تصميم گرفته شد سفارتخانه‌هاي دائم در ايران و بروندي داير كنيم و امروز وزير خارجه از محل سفارت و محل سكونت سفير كه ايران فراهم كرده است و در اختيار قرار خواهد داد بازديد مي‌كند.

او با اشاره به مذاكراتش با همتاي خود از بروندي تصريح كرد: در پنج زمينه شامل كشاورزي، مسائل زيرساختي، انرژي، ايجاد نيروگاه‌هاي برق و داير كردن مدارس آموزش فني و حرفه‌يي، بهداشتي و ساخت درمانگاه و بيمارستان از مواردي بود كه مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

وزير امور خارجه به در نظر گرفتن خط اعتباري براي بروندي در قالب كمك توسعه‌يي اشاره كرد و گفت: دو مركز آموزش فني و حرفه‌يي در بروندي داير خواهيم كرد و سال آينده نيز مبلغي در چارچوب طرح‌هاي توسعه‌يي بروندي مقرر كنيم. ضمن اين‌كه قرار شد در زمينه‌ي انرژي با كمك مالي ايران خط اعتباري داير كنيم.

رييس دستگاه ديپلماسي ايران ابراز اميدواري كرد با داير شدن سفارت در دو كشور بتوان روابط تجاري، اقتصادي و سياسي را بيش از پيش گسترش داد.

صالحي با بيان اين‌كه آينده مربوط به كشورهاي فرداست و ايران و بروندي از كشورهايي هستند كه فردا متعلق به آن‌هاست، تصريح كرد: كشورهايي كه ديروز و امروز متعلق به آن‌ها بود در شرايط دشواري قرار گرفته‌اند. ما اميدواريم بتوانيم مسووليت خود را نسبت به قاره‌ي آفريقا و با كشورهايي كه در اين قاره قرار دارند به خوبي انجام دهيم. ما هر كمكي را كه به كشورهاي آفريقايي ارسال مي‌كنيم بدون چشم‌داشت است.

وي گفت: ممكن است براي برخي باور اين موضوع سنگين و غيرقابل قبول باشد اما ما بر اساس بنيان‌هاي اخلاقي، ديني و باورهاي‌مان به دنبال منفعت‌طلبي نيستيم بلكه به دنبال دراز كردن دست كمك به ديگران هستيم؛ زيرا مي‌دانيم قرن‌ها بوده است كه قاره‌ي آفريقا تحت ظلم و ستم استكبار بوده است و كشورهايي مانند ايران كه خداوند متعال آن‌ها را از هر خير و نعمتي برخوردار كرده است امروز بايد اداي دين و وظيفه كنند و در چارچوب مباني اسلامي‌مان كمك‌هاي شايسته‌ي ايران را به برادران و خواهران مظلوم در سراسر جهان ارايه كنيم و ثابت كنيم مي‌شود كمك كرد بدون اين‌كه انتظار هيچ چشم‌داشتي داشت.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.05 seconds.